oportal.pl

...Opolski Portal Informacyjny

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Taryfikator - zmiany - od 29.11.2008

Email Drukuj PDF

Od 29.11.2008 policja dostanie nowy, a w zasadzie odnowiony taryfikator kar za drogowe przewinienia. Zobacz, jakie są najważniejsze zmiany i ceny!

W większości kary za wykroczenia drogowe pozostają na takim poziomie, jak w obowiązującym wciąż taryfikatorze. Ale wprowadzone korekty odzwierciedlają zmiany w charakterze ruchu drogowego i Kodeksie drogowym. W przepisach pojawiło się kilka nowości związanych m.in. z naszym wejściem do Unii Europejskiej

Wyprzedzanie

Pierwsza nowość pojawia się w art. 90, dotyczącym wyprzedzania. To jeden z najbardziej niebezpiecznych manewrów, często prowadzący do wypadków przy dużych prędkościach, w tym zderzeń czołowych. Twórcy rozporządzenia uznali, że zbyt często wyprzedzamy pochopnie, w sposób nieprzemyślany, w nieodpowiednich warunkach. Do punktu mówiącego o naruszeniu obowiązku upewnienia się przed rozpoczęciem manewru (czy jadący z tyłu samochód nie zaczął już wyprzedzania), doszedł punkt przewidujący karę za nieupewnienie się, czy mamy odpowiednią widoczność i wystarczającą ilość miejsca, aby wykonać manewr bez utrudniania komukolwiek ruchu. W obu przypadkach nieupewnienie się będzie kierowcę kosztowało 250 zł. Ale "wystarczająca ilość miejsca" to pojęcie względne. Dwa samochody, z których jeden przyspiesza do 100 km/h w 15 sek., a drugi w 9 sek. potrzebują na wyprzedzanie odcinków różnej długości. W praktyce ten przepis może być stosowany jako dodatkowa kara w razie kolizji czy wypadku spowodowanego przez niewłaściwie wyprzedzającego kierowcę.

Jednoślady

Uchylono punkty mówiące o 100-złotowej karze dla jeżdżących bez świateł motocyklistów i 200-złotowej dla kierujących nieoświetlonymi pojazdami szynowymi. Nie znaczy to, że motocykle czy motorowery będą traktowane ulgowo Zrezygnowano tylko z wyłączenia tej grupy. Teraz jednoślady będą podlegały ogólnym przepisom dotyczącym oświetlenia pojazdów.

W tunelu

Nowy jest także, wprowadzony do punktu 124, podpunkt a, wyznaczający karę w wysokości 100 zł za niezachowanie odpowiedniego odstępu dopoprzedzającego pojazdu wtunelu. Po wprowadzeniu o-bowiązku jazdy na światłach przez cały rok, trzeba było także zmienić punkty dotyczące niewłaściwego oświetlenia samochodu. Za brak wymaganych świateł odzmierzchu do świtu i - bez względu na porę dnia - w tu-nelu, grozić będzie kara 200 zł. 100 zł zapłacimy za jazdę bez wymaganych świateł odświtu do zmierzchu oraz za jazdę pojazdami, które świateł nie mają wcale.

Na czerwonym

Podobnie potraktowano wjechanie za sygnalizator, kiedy jest to zabronione, czyli przejechanie na czerwonym świetle. Dotąd widełki przewidywały zróżnicowane kary: 20-500 zł. Uznano, że wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowanie to zbyt poważne przewinienie i dolną granicę kary podniesiono do 300 zł. Maksymalna to nadal 500 zł.

Koperta

Nowy taryfikator znacznie podniósł kary za stawanie na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Dotąd mandat za parkowanie na takim miejscu przez nieuprawnionego kierowcę kosztował 100 zł. Teraz kara wy-niesie 500 zł! Zajmowanie tych miejsc przez zdrowych kierowców jest powszechne. Podniesienie kar powinno zmniejszyć liczbę parkujących w tak drogim miejscu. Nowe przepisy mówią nie tylko o znakach pionowych, ale i o kopertach oznaczających takie miejsca parkingowe. Dotąd nie były one wyszczególnione w taryfikatorze, więc interpretowano dowolnie wysokość kary - od 20 do 500 zł. Zdaniem autorów zmian, często karę wyznaczano na zbyt niskim poziomie.

Piesi

Łagodniej potraktowano pieszych, osoby prowadzące kolumny pieszych lub zwierzęta. Dla nich kara za przejście przy czerwonym świetle wynosiła 250 zł. Teraz będzie obniżona do 100 zł. Jak wynika z uzasadnienia projektu, piesi często uznawali, że stawka jest zbyt wysoka i odmawiali przyjęcia mandatu. Dlatego zdecydowano się obniżyć karę. Rozumowanie dość dziwne. Czy jeśli teraz kierowcy zaczną nagminnie odmawiać przyjęcia mandatu, twierdząc, że jest zbyt wysoki, to ministerstwo wszystkie je obniży? To może w drugiej kolejności odmówimy płacenia podatków?

Dokumenty

Nasze wejście do UE spowodowało, że przybyło na na-szych drogach pojazdów rejestrowanych za granicą i prowadzonych przez osoby, które nie są ich właścicielami. W takim przypadku trzeba mieć ze sobą dokument poświadczający prawo użytkowania pojazdu. W rozporządzeniu ten dokument pojawił się więc między innymi wymaganymi, których brak pociąga za sobą karę w wysokości 50 zł za każdy z nich, ale nie więcej niż 250 złotych łącznie. Ani wysokość kary za każdy dokument, ani górny limit nie zmieniły się.

Rowerzyści

Kary podniesiono jednak nie tylko kierowcom, ale i rowerzystom. Za jazdę wzdłuż po chodniku lub po przejściu dla pieszych będą wszyscy płacić nie jak dotąd 50 zł, lecz 100 zł. Niebezpieczna jest zwłaszcza jazda rowerem po przejściu dla pieszych. Nie chodzi tylko o zagrożenie, ja-kie szybko jadący rower stwarza idącym przez przejście pieszym. Rowerzyści zbliżają się i wjeżdżają na przejście znacznie szybciej niż piesi, co może stanowić zagrożenie dla dojeżdżających do zebry kierowców.

Zagrożenie

Taryfikator zamyka kolejna nowość - kara za spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym. Dotychczas w taryfikatorze nieobecna, teraz będzie swego rodzaju bonusem dla fiskusa, jeżeli popełnione przez kierowcę wykroczenie spowoduje groźną sytuację. Jeżeli np. pieszy wejdzie na przejście przy czerwonym świetle i nie będzie to miało żadnych następstw dla ruchu drogowego, zapłaci 100 zł. Jeżeli jednak to wtargnięcie na jezdnię spowoduje niebezpieczną sytuację, do mandatu dopłaci kolejne 200 zł - jeżeli będzie trzeźwy, a 300 zł, jeżeli będzie pod wpływem alkoholu lub innego podobnie działającego środka.

Najwięksi

Nowym elementem jest wprowadzony w osobnej tabeli taryfikator wykroczeń kierowców realizujących przewozy drogowe. Potrzebę wyodrębnienia takich wykroczeń podyktowała praktyka działania Inspekcji Transportu Samochodowego. Z nowej tabeli wynika np., że maksymalna stawka za brak wymaganych dokumentów dla przewoźnika wynosi 500 zł, a nie 250 zł, jak w przypadku kierowców indywidualnych i prywatnych. Są także kary za skrócenie wypoczynku czy przekroczenie czasu jazdy bez przerwy, brak tachografu itp.

Image 

Źródło: POLSKA Dziennik Zachodni